0638778787
Klinisch Redeneren: een hele populaire cursus
Waarbij ik al +100 zorgprofessionals heb mogen helpen.
Mijn manier van begeleiden wordt als heel prettig ervaren.
Je wilt wel heel graag klinisch redeneren, maar...
Je hebt klinisch redeneren in de opleiding (ooit) wel geleerd, maar het is volledig weggezakt en je kennis over klinisch redeneren is nihil. Je ziet collega's wel vol zelfvertrouwen klinisch redeneren en denkt hoe kan het nu dat ik dit lastig vind?
Je beseft ook dat je geen zeeën aan tijd hebt, je tijd is schaars en die wil je graag aan de zorgverlening besteden.
​
Zelf aan de slag? Dat is ook lastig. Het is veel werk, want er zijn zoveel systemen waar je eigenlijk ook niet alles van weet. Denk maar aan Omaha system & NANDA-NIC-NOC.
​
> 10 jaar werkervaring? Ook al weet jij heel goed wat de behoeften zijn van je zorgvrager, dat klinisch redeneren kan wel wat verdieping gebruiken. Je wilt graag verbanden en patronen leren herkennen, maar alleen lukt dat nog niet.
​
Stel dat het je wel lukt om een begin te maken... dan weet je nog steeds niet goed wat je ermee kan in de huidige zorgpraktijk. Hoe zorg ik dat ik de zorgplannen up to date houdt? En waarom zou je dat doen? Zoveel inzicht heb je nog niet.
Het klinisch redeneren hoeft niet lastig te zijn. Je kan het ook zo ervaren:
In de cursus gaan we een casus volledig uitwerken volgens de systematiek van Omaha of NANDA-NIC-NOC (11 Gezondheidspatronen van Gordon)
Je pakt het zakboek Verpleegkundige Diagnosen er met liefde bij. Even snel een verpleegprobleem opzoeken en dit ga je gebruiken in het zorgplan. Je kan bovendien de zorgvrager hierin meenemen. (verpleegkundige) interventies zet je immers in in samenwerking met de zorgvrager.
Je snapt de methode van het klinisch redeneren en kan elke keer terug vallen op de stap waar je gebleven bent. Je ziet precies de verbanden en begrijpt ook waarom je bepaalde interventies inzet. Je ziet de zorgtevredenheid groeien, de kwaliteit van zorg verbeteren en nog veel belangrijker: je krijgt weer plezier in het klinisch redeneren.
​
Dit ga je doen:
>> Je gaat zorgplannen schrijven die van kwalitatief hoge waarde zijn.
>> je gaat meer kennis krijgen van hoe de verschillende systemen zoals Omaha en NANDA-NIC-NOC werken.
>> Doordat je meer kennis hebt, kan je met gemak (verpleeg)problemen prioriteren en kan je dit verantwoorden naar je collega's.
>> Je gaat tijd besparen doordat jij verbanden en patronen ziet binnen het zorgplan en efficiënt (verpleegkundige) interventies in kunt zetten.
>> Je gaat meer rust ervaren tijdens de dienst, doordat jij simpelweg het overzicht bewaart.
Nu maar €89,- (btw vrijgesteld)
De cursus #Klinisch Redeneren.
Deze cursus wil je niet missen.
De weg naar meer vrijheid en rust tijdens je dienst.
Meer overzicht, verbanden en patronen zien.
En dat terwijl je tegelijkertijd werkt aan de kwaliteit van de zorg.
Zie ik je snel?
En dít krijg je er allemaal bij:
Het opstellen van een verpleegplan is een systematisch proces. In je dagelijkse zorgpraktijk kom je steeds meer complexe casuïstiek tegen waarbij het van belang is dat de juiste zorg wordt ingezet. Het is belangrijk om kennis te hebben (en/of te herhalen) van de stappen van het verpleegproces, omdat elke patiënt of cliënt vraagt om een ander verpleegplan. De wijze waarop de 6 stappen van het verpleegproces worden uitgevoerd, heeft invloed op de kwaliteit van zorg.
Leerdoelen
-
De cursist: is bekend met de 6 stappen van het klinisch redeneren.
-
De cursist: is in staat de 6 stappen van het klinisch redeneren uit te voeren.
-
De cursist: is in staat vormen van zorgtechnologie toe te passen.
-
De cursist: is in staat rekening te houden met de wensen van de patiënt of cliënt en naasten in het netwerk.
Niveau cursus
De cursus betreft een basiscursus Klinisch Redeneren wat betekent dat basiskennis omtrent dit onderwerp opgedaan wordt. Cursisten met een opleidingsniveau helpende niveau 2 en hoger zijn allen geschikt voor het volgen van deze cursus. De cursus sluit aan op alle zorgprofessionals: van onervaren tot ervaren.
Inhoud cursus
>> Hoe komt het verpleegproces tot stand (verpleegkundig handelen)
>> Uitleg over de 6 stappen van het klinisch redeneren
>> Het verzamelen van gegevens
>> Het vaststellen van verpleegproblemen
>> Het vaststellen en formuleren van (verpleegkundige) interventies
>> Hoe pas je zorgtechnologie toe
>> Aandacht voor patiënt- en familieparticipatie
>> Evaluatie van het beleid
Studiebelasting
De cursus betreft een ochtend, middag of avondprogramma met een duur van maximaal 2.5 uur. De studiebelasting is daarmee 2.5 uur. Voor aanvang van de cursus wordt gevraagd om een casus uit de eigen praktijk te beschrijven en mee te nemen op de cursusdag. De cursus wordt aangeboden inclusief lesmateriaal wat beschikbaar wordt gesteld door de docent. De cursus zal op een interactieve wijze plaatsvinden, waardoor een beroep gedaan zal worden op de al aanwezige ervaring en praktijksituaties van de cursist.
Accreditatie en certificering
Deze cursus zal 2 ODA punten opleveren voor het kwaliteitsregister V&VN. Wanneer de cursus gevolgd is, kun je nadien accreditatiepunten toekennen in je portfolio van de V&VN.
Na afloop van de cursus ontvangt elke cursist binnen 3 werkdagen een digitaal certificaat van deelname. Een certificaat wordt toegekend wanneer de cursist 100% aanwezig was. Het certificaat is 2 jaar geldig. Als niet wordt voldaan aan de voorwaarden, kan de cursist geen certificaat in ontvangst nemen.
Ik werk met speciale formats tijdens de cursus, wat heel erg helpt bij het leerproces.
​
Nu maar €89,- (btw vrijgesteld)
Over Nienke Kroesen Langenkamp
Verpleegkundige, docent en verplegingswetenschapper Nienke (@nienkezorgt) heeft al meer dan 500 studenten begeleid tijdens hun hbo-verpleegkunde opleiding en daarnaast is ze zeer actief in het begeleiden van zorgprofessionals die op zoek zijn naar meer kennis en kunde.
​
Dit doet Nienke onder andere met haar cursussen. Maar ook via de sociale kanalen zoals instagram, facebook en linkedin deelt ze haar kennis.